Ar verta brangiai mokėti už rudąjį cukrų?

Nemėgstu į kitų žmonių gyvenimus įpūsti chaoso, tačiau taip jau atsitiko, kad kiek daugiau skaitau ir kartais pastebiu absurdišką (dėl nežinojimo) elgesį bei tuščią pinigų mėtymą.

Pirko sau, koks sveikuolis, rudąjį cukrų ir vargo nematė: šis saldiklis tikrai už rafinuotą baltąjį cukrų aromatingesnis, o tai, kad jis dar ir “kokybiškesnis”, parodo ir jo kaina. Jei mums įprasto cukraus galime nusipirkti ir po maždaug 60 – 80 centų už kilogramą, tai cukranendrių kristaliukai mums jau atseis nuo 2 ir net iki 6 eurų . Kaina priklausys nuo to, kaip įtikinamai čiulbės pardavėjas, kokia įspūdinga bus etiketė ir nuo kilmės šalies.

Visai neseniai Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomendacijas dėl kasdienio cukraus suvartojimo sumažino net du kartus. Anksčiau, anot PSO, cukrus galėjo sudaryti net 10 procentų visos mūsų per parą suvartojamos energijos, gi dabar ši organizacija šį kiekį norėtų sumažinti netgi per pusę, iki 5 procentų. Na, kad būtų lengviau įsivaizduoti, tai mums dabar rekomenduojama valgyti ne daugiau 6 cukraus šaukštelių per dieną, arba apie 25 gramus. Žinoma, moterims ir vyrams šie kiekiai kažkiek skiriasi, tačiau bent kol kas į tai nekreipkime dėmesio.

Mažas šio produkto vartojimas ir padeda kryžių ant cukranendrių cukraus išskirtinumo. Žinoma, jei mes cukrų rytume samčiais, bliūdais ir kibirais, rudąjį cukrų rinkčiausi ir aš, tačiau…

Taigi, kuo skiriasi baltasis nuo rudojo ir ar verta mokėti kelis kartus brangiau?

Kaloringumas (100 g)

Baltojo cukraus kaloringumas – 387 kcal, rudojo (taip vadinsiu nerafinuotą cukranendrių cukrų) – 377 kcal. Taigi, “vartodami paros normą” iš baltojo cukraus jūs gausite 96 kcal, o iš rudojo – 94. Kaip matote, jokio esminio skirtumo nerasta. Tad kaloringumas – ne tai, dėl ko reiktų rinktis vieną ar kitą cukraus rūšį.

Cukraus sudėtis

100 gramų baltojo cukraus yra 99,91 gramai sacharozės. Rudajame – 96,21 gramas. Skirtumas tikrai neesminis. Aterosklerozę ir vienas ir kitas provokuoja vienodai sėkmingai.

Mineralai

Kuo baltas rafinuotas cukrus skiriasi nuo rudojo nerafinuoto, tai mineralų kiekiais. Taip reikia pripažinti, kad cukranendrių rudąjame mineralų daugiau. Tačiau, kaip ir visada yra vienas, užtat lemtingas “bet”.

Rudajame cukruje 100 gramų produkto galima rasti “net” 85 mg kalcio, 1,91 mg geležies, 346 mg kalio, 29 mg magnio, 22 mg fosforo, 0,18 mg cinko.

Paros normos suaugusiam žmogui  šiems mikroelementams būtų tokios:

Kalcis – 800 mg

Geležis – 14 mg

Kalis – 2000 mg

Magnis – 375

Fosforas – 700 mg

Cinkas – 10 mg.

cukr

O tai reiškia, kad norėdami patenkinti kokio nors elemento paros normą, turėtume valgyti ne tokius jau ir mažus rudojo cukraus kiekius. Na, galima ir šiokią tokią lentelę, kad aiškiau būtų, sudaryti. Kairėje pusėje – mikroelemento pavadinimas, dešinėje – cukraus kiekis gramais, kurį reiktų suvartoti per parą.

Tik neišsigąskite:

Kalcis – 941 g cukraus

Geležis – 732 g cukraus

Kalis – 578 g cukraus

Magnis – 1293 g cukraus

Fosforas – 3181 g cukraus

Cinkas – 5555 g cukraus.

Jei gerai supratote, pakankamai nei vieno mums reikalingo elemento vartodami cukrų mes negausime. Bandyti, aišku, galima, tačiau valgyti 23 paros normas (dėl kalio) ar 222 normas (dėl cinko) ranka nekyla. Na, kaip nebūtų keista, gyventi kažkodėl dar vis norisi.

Vitaminai

Tokia pati situacija ir su cukruje randamais B grupės vitaminais. Štai, pavyzdžiui, kad patenkinti vitamino B1 paros normą, mes turėtume suvalgyti nei daug, nei mažai – tik 15 kilogramų cukraus. O tai apie 600 paros normų. Tai yra, mes tiek cukraus galime sau leisti suvalgyti tik maždaug per du metus.

Ta pati pasaka ir su kitais vitaminais. B2 reiktų suvalgyti apie 18 kilogramų, o B6- 5,7 kg.

Išvada

Gryną cukrų vartoti gana rizikinga ir kenksminga, nes mes cukraus pakankamai gauname su kitais maisto produktais ir papildomas saldinimas iš tikrųjų nereikalingas. Bet, jei jau nusprendėme, kad cukrus mums reikalingas, tai turime žinoti, kad nerafinuotas cukranendrių cukrus, nors jo skonis ir įdomesnis, savo sudėtimi ir poveikiu organizmui praktiškai nesiskiria nuo rafinuotojo baltojo cukraus. Skiriasi tik kaina. Ir net keletą kartų. O kas liečia mineralus ir vitaminus, ko gero, panašų jų kiekį įkvėpsime, jei nevėdintoje patalpoje smarkiai nusižiovausime …

Tad, rinktis jums ir tik jums.

 Saulius Veržikauskas

Posted in Įdomybės and tagged , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *